View Single Post
stare 18-09-10, 00:48   #1
michmarmik
Sympatyk
 
Avatar michmarmik
 
Michał
Zarejestrowany: Sep 2009
Ford Focus I
HB 5D
1.8 Zetec 115KM manual
listopad
1998
TSK powiat skarżyski (Skarżysko-Kamienna)
Postów: 1 220
Garaż
Domyślnie Czujnik TPS / potencjomet położenia przepustnicy. Czy aby napewno sprawny...

Ostatnio borykam się z wzrastającymi obrotami podczas zmiany biegów. Zainteresowani wiedzą o co chodzi. W większości przypadków winny jest ów czujnik. Postanowiłem go sprawdzić za poradą kolegi AsMfc gdzie pisał:

Cytat:
Napisał AsMfc

Czujnik położenia przepustnicy

Sprawdzamy czy dochodzi napięcie do czujnika:
Odłączamy wtyczkę, włączamy silniczek i sprawdzamy napięcie na wtyczce (nie czujniku) jak pokazuje jedynka na obrazku - nap. 5V
Sprawdzenie zakresu położenia:
Przy włączonym silniczku i podłączonej wtyczce do czujnika sprawdzamy napięcia na pinach 1 - 2 :
- przy luźnym pedale gazu nap. 0.8V
- przy maksymalnym wciśnięciu nap. 4.5V



Sprawdzimy rezystancje czujnika (potencjometru ):
Wyłączamy silniczek odłączamy wtyczkę i na czujniku jak na obrazku patrzymy jaka ma rezystancje:
1 - 3 -> 3950 omow
2 - 3 -> przy zamkniętej 4210 omow
2 - 3 -> przy otwartej 1210 omow
Po pomiarach rezystancji wyszło że czujnik u mnie jest sprawny. Jednak postanowiłem sprawdzić to na własne "oczy"... i okazało się że czujnik kwalifikuje się do wymiany. Jak to zrobić?

Po wykręceniu czujnika(jakiś torx) od strony przepustnicy wygląda on tak:


Aby dostać się do środka należy zdjąć metalową osłonę, nie jest to proste, należy delikatnie płaskim śrubokrętem podważać ów osłonę na około, powoli milimetr po milimetrze i zejdzie. Trzeba to robić dość delikatnie bo może się okazać że dość zniszczymy obudowę czujnika:



Oto nasz czujnik po zdjęci obudowy:



Wyjmujemy suwaczek a następnie wyciągany zapinkę(kolor czerwony) taśmy ze ścieżką rezystancyjną po której zasuwa nasz suwaczek bezlitośnie ją niszcząc



Teraz możemy wyjąć taśmę i już widać gołym okiem uszkodzenie czujnika, czyli wytarta ścieżka rezystancyjna:



Widać mechaniczne jego uszkodzenie w miejscu gdzie pedał gazu jest puszczony, a więc np.podczas zmiany biegów. Tłumaczy to wzrastające obroty gdyż komputer nie wie że przepustnica została zamknięta (błędny odczyt kąta). Dodam że suwaczek i ścieżka są posmarowane wazeliną techniczną(bynajmniej tak mi się wydaje) i w przypadku gdy będziemy chcieli go przeczyścić należy te miejsca przesmarować. Jeżeli nie ma żądnych mechanicznych uszkodzeń ścieżek rezystancyjnych ani suwaczka to macie czujnik sprawny na 100%. Naprawa czujnika nie wchodzi w grę, regeneracja ścieżek jest praktycznie nie możliwa i nie opłacalna. Należy go wymienić na nowy.
__________________
Mój Focus

Ostatnio edytowane przez michmarmik ; 19-07-12 o 09:30
michmarmik jest nieaktywny   Odpowiedź z Cytatem