Ostatnio borykam się z wzrastającymi obrotami podczas zmiany biegów. Zainteresowani wiedzą o co chodzi. W większości przypadków winny jest ów czujnik. Postanowiłem go sprawdzić za poradą kolegi
AsMfc gdzie pisał:
Cytat:
Napisał AsMfc
Czujnik położenia przepustnicy
Sprawdzamy czy dochodzi napięcie do czujnika:
Odłączamy wtyczkę, włączamy silniczek i sprawdzamy napięcie na wtyczce (nie czujniku) jak pokazuje jedynka na obrazku - nap. 5V
Sprawdzenie zakresu położenia:
Przy włączonym silniczku i podłączonej wtyczce do czujnika sprawdzamy napięcia na pinach 1 - 2 :
- przy luźnym pedale gazu nap. 0.8V
- przy maksymalnym wciśnięciu nap. 4.5V
Sprawdzimy rezystancje czujnika (potencjometru ):
Wyłączamy silniczek odłączamy wtyczkę i na czujniku jak na obrazku patrzymy jaka ma rezystancje:
1 - 3 -> 3950 omow
2 - 3 -> przy zamkniętej 4210 omow
2 - 3 -> przy otwartej 1210 omow
|
Po pomiarach rezystancji wyszło że czujnik u mnie jest sprawny. Jednak postanowiłem sprawdzić to na własne "oczy"... i okazało się że czujnik kwalifikuje się do wymiany. Jak to zrobić?
Po wykręceniu czujnika(jakiś torx) od strony przepustnicy wygląda on tak:
Aby dostać się do środka należy zdjąć metalową osłonę, nie jest to proste, należy delikatnie płaskim śrubokrętem podważać ów osłonę na około, powoli milimetr po milimetrze i zejdzie. Trzeba to robić dość delikatnie bo może się okazać że dość zniszczymy obudowę czujnika:
Oto nasz czujnik po zdjęci obudowy:
Wyjmujemy suwaczek a następnie wyciągany zapinkę(kolor czerwony) taśmy ze ścieżką rezystancyjną po której zasuwa nasz suwaczek bezlitośnie ją niszcząc
Teraz możemy wyjąć taśmę i już widać gołym okiem uszkodzenie czujnika, czyli wytarta ścieżka rezystancyjna:
Widać mechaniczne jego uszkodzenie w miejscu gdzie pedał gazu jest puszczony, a więc np.podczas zmiany biegów. Tłumaczy to wzrastające obroty gdyż komputer nie wie że przepustnica została zamknięta (błędny odczyt kąta). Dodam że suwaczek i ścieżka są posmarowane wazeliną techniczną(bynajmniej tak mi się wydaje) i w przypadku gdy będziemy chcieli go przeczyścić należy te miejsca przesmarować. Jeżeli nie ma żądnych mechanicznych uszkodzeń ścieżek rezystancyjnych ani suwaczka to macie czujnik sprawny na 100%. Naprawa czujnika nie wchodzi w grę, regeneracja ścieżek jest praktycznie nie możliwa i nie opłacalna. Należy go wymienić na nowy.